• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 57986
+
-

250 هکتار از علفزارهای ساوه  در آتش سوخت

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه گفت: ۲۵۰ هکتار از علفزارها و مراتع در بخش مرکزی این شهرستان هفته گذشته در 3 نوبت آتش‌سوزی از بین رفت.

«پوریا حسن پور» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: نخستین حادثه آتش‌سوزی هفته اخیر در مراتع کوهستانی روستای سیلیجرد اتفاق افتاد که به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه کار مهار آتش برای نیروهای عملیاتی مشکل بود، اما با همه دشواری مساحت ۲ کیلومتر مربعی آتش‌سوزی مهار شد.

 وی اضافه کرد: در روزهای اخیر همچنین ۲ حادثه آتش‌سوزی در حوزه اطراف سد الغدیر و منطقه جمشیدآباد ساوه به وقوع پیوست که با تلاش آتش‌نشانان، نیروهای یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و کمک‌های مردمی مهار شدند. به گفته حسن پور، دلیل اصلی وقوع این آتش‌سوزی‌ها در ساوه، عامل انسانی بود، اما سطح پوشش مناسب مراتع با افزایش دما به عرصه مستعد آتش‌سوزی تبدیل شده است. 

وی اظهار کرد: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ساوه از ابتدای امسال با هدف کاهش و پیشگیری از آتش‌سوزی در مراتع به فراهم کردن تجهیزات و امکانات لازم از جمله مخازن آب، دمنده‌های مخصوص و آتش‌کوب اقدام کرده است.

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه افزود: تعامل با گروه‌های مردمی، رایزنی با نیروهای بسیج و برقراری همکاری‌های بین بخشی با سایر سازمان‌های امدادی برای ایجاد آمادگی رویارویی با هرگونه آتش‌سوزی احتمالی از دیگر فعالیت‌های پیشگیرانه این اداره بوده است. 

وی گفت: نابودی علوفه مرغوب، فرسایش خاک، جاری شدن سیلاب و تغییر خصوصیات شیمیایی خاک و افزایش املاح از تبعات آتش‌سوزی در مراتع است. حسن پور گفت: رویش گونه‌های یک و چندساله مرتعی پس از بارش‌های بهاره و خشک شدن پوشش مرتعی با افزایش درجه حرارت، وقوع آتش‌سوزی در مراتع را بالا برده و پوشش گیاهی اطراف شهر و روستاها با کوچک‌ترین سهل انگاری ممکن است طعمه آتش شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید